Ahad, Mei 28, 2006

Wallet buruk?

Awal pagi ni, mata macam dah rasa nak lena.. tapi ingat nak usha tv dulu. Tapi sebelum berhenti layan internet di awal pagi begini, nak tulis sesuatu pulak rasanya.

Dulu dia cantik, maklumlah baru beli dari kedai. Tapi dia murah je, tak sampai sepuluh ringgit pun. Lagi pun wang - wang yang akan diletakkan di dalamnya pun bukannya jumlah yang banyak nanti. Bukan duit sendiri pun. Dia dijaga dengan baik walaupun sekali sekala dia diletakkan merata - rata, akibatnya beberapa kali duit dan IC di dalam hilang, tapi wallet buruk tu masih bertahan hingga sekarang dah berusia 4 tahun setengah.

Kalau wallet satu pun tak boleh nak jaga elok elok, boleh ke nak jaga diri sendiri dalam dunia yang makin mencabar ni. Mencabar dari segala segi. Dari aspek teknologi hinggalah ke penjagaan akidah kita masing masing.Jangan pekakkan telinga, jangan butakan mata, jangan warnakan hati dengan warna hitam semata, mulut pula ada masanya perlulah bersuara, tidak tidak pun bencilah dengan hati sedalam - dalamnya - sebab maksiat masih ada di merata - rata, tapi isu kita selalu timbul sekejap, lepas tu semua orang pejam mata balik.

Kemudian ada juga yang sebenarnya tak patut, tapi sebab masyarakat kita dah lihat benda tu macam benda normal maka jadilah perkara itu perkara biasa. Contoh termudah? Perempuan - perempuan melayu yang beragama Islam dengan nama berperkataan arab yang mengandungi makna tertentu tapi tak pakai tudung, ada yang pakai tapi bentuk tubuh masing terpampang untuk tatapan mata - mata durjana..

Sampai bila benda ini akan dipandang normal? Kita fikirilah sejenak ....
Dan sebenarnya masih banyak lagi hal hal sebegini.. Soalnya kita nampak atau tidak je..

Tiada ulasan: