Isnin, Mei 29, 2006

Ke dalam jiwa

Renung renung semula pada diri sendiri. Bukan aku saja, kita semua bukan manusia sempurna. Ada pahala, tapi dosa banyak juga. Buat baik, tapi yang jahat tak ditinggal. Ada masanya, aku ada juga terfikir, apa gunanya sembahyang penuh, puasa penuh, tapi maksiat buat juga. Sepatutnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan mungkar, tapi budak budak remaja sekarang ( orang tua pun ada juga ) yang sembahyang rajin tapi bila berjumpa lelaki perempuan pegang pegang tangan ( kalau adik beradik takpela ). Itu salah satu contoh je. Banyak lagi yang lain - lainya.

Aku tak bermaksud nak bersikap sinis pada sesiapa, sebab macam aku kata tadi, kita bukan manusia sempurna. Kalau tak selalu pun, sekali sekala kita fikir fikirkanlah ( terutamanya pada budak budak remaja ). Kalau ada rasa nak buat perubahan yang positif, perubahan ke arah yang lebih baik, cubalah buat, pelan - pelan kayuh, nanti sampai jugak. Remaja - remaja kita sekarang ni bukannya tak bagus. Banyak yang bagus. Contoh termudah yang aku boleh bagi, Amalina la takpun Nicol. Masalahnya di sini dalam pada remaja - remaja seperti minah dua orang ni menempa kejayaan, kat luar sana tu, masih ramai yang terumbang ambing tak tentu hala, melalak ke sini ke sana tanpa tujuan dan matlamat, cuma nak seronok seronok je. Keseronokan yang aku yakin takkan tahan lama.

Aku dah rasa dan aku dah faham. Jangan tunggu sampai kita diuji dengan ujian yang berat barulah nak sedar. Sekadar nak mengingatkan kawan - kawan yang lain, aku dah merasa ujian yang berat tu ( kepada mereka yang tahu apa yang terjadi, tentu faham apakah ujian berat yang aku dah hadapi tu, tak payah la aku bercerita di sini ). Jadi sementara kalian yang masih belum merasainya,( yang dah merasa, tentu faham ) eloklah renung - renung kembali seluruh kehidupan yang dah kalian lalui. Jika ada yang boleh diperbetul, betulkanlah, pelan -pelan kayuh, nanti sampai jugak.

"dari detik itu, aku mula belajar melihat ke dalam jiwa sendiri, sedalam - dalamnya, meneroka jiwa itu, sesungguh - sungguhnya, kerana jiwa itu belum benar - benar teguh tiang imannya"

Tiada ulasan: